För en gångs skull var jag klok

I stället för att pressa kroppen som vanligt valde jag i förrgår att vila. Kände att knät nog inte var nån fara, men var ändå klok nog att ta det lite försiktigare än jag kanske brukar. Inte utan att jag känner mig lite stolt över mig själv. Träningsdiciplin kan vara svårt, vilodiciplin än svårare. OK, det kanske hjälpte lite att det hällregnade hela dan också.. Så medans Maria halkade runt på leriga sluttningar i hällregnet satt jag och Frida och drack kaffe och lyssnade på skeptikerpodden, tryggt under tak.
Förmiddagshäng med Frida
Igår körde vi inåt landet, upp till lake Tuapo. Här ska vi stanna i hela fem dar och ladda för nästa helgs halvmara. Tyvärr verkar inte vädret vara riktigt med oss längre, men då området kryllar av heta källor och annat äggfisluktande undermarksbubbel ska vi nog kunna hitta lite kul saker att kolla på och därtill hålla värmen.
Kul väderprognos.. Men det är ju skapligt varmt i alla fall
Eftersom knän och leder kändes helt 100 igår fick det bli det långpass jag passade på dan innan. Dessutom uppehåll i regnandet och varmt o skönt. Solskenslöpare, hmpf.. Planen var att hålla lite högre tempo och se vad kroppen skulle gilla det, typ under 5-tempo. Tog en stig/grusväg längs floden som var riktigt fin, men bitvis ganska kuperad. Benen kändes bra och snittempot blev just under 4,50/km. Det känns att jag är riktigt löpträningstålig nu. Det ganska hårda tempot kändes inte allt för ansträngande och muskler och leder mattades i princip inte alls. Vad jag däremot kände ganska tydligt var den begränsade bensintanksstorleken. Utan påfyllning räcker min soppa i ca 2 timmar, det är nästan ofelbart. Det här passet hade jag bara lite vatten med att sippa på och som ett brev på posten blev de sista typ 1,5 km, av passets knappa 27 km totalt, riktigt sega. En snickers och lite sportdryck hade antagligen kunnat göra några km till riktigt behagliga.
Snabbstopp för vattenfallspaning
Ett riktigt bra genrep blev det i alla fall. Den kommande veckan ska jag köra ett intervallpass, men i övrigt köra lite och lugnt och försöka få till en liten formtopp. Känns lovande!
Dagens insats avklarad


Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

En gris en ko en Solnabo!

Nytt år igen

Formdöd